Logo One Planet
FAQ
FAQ

Veelgestelde vragen

Online tickets kopen, kortingen en reserveren

V: Hoe kan ik tickets kopen en een film kiezen?

A: Tickets koop je gemakkelijk online. Je koopt eerst een tickets voor Museon-Omniversum en daarna maak je een keuze voor een film. Je kunt plaatsen reserveren voor de film, maar dat is niet verplicht. Na de betaling ontvang je twee tickets via email, één voor het museumgedeelte en één voor de film. Controleer goed de datum en tijd op het ticket en houd je ticket ter controle gereed.
Voor het avondprogramma ontvang je alleen een ticket voor een voorstelling, het museumgedeelte is dan gesloten.

V: Ik kan toch niet komen, kan ik mijn ticket teruggeven?

A: Het is niet mogelijk om geld terug te krijgen als je niet kunt komen. Wel is het mogelijk om de tickets om te boeken naar een andere dag tot 24 uur voor je oorspronkelijke reserveringstijd. Neem hiervoor contact op via info@museon-omniversum.nl of telefonisch via 070-338 13 38.
Wil je ter plekke toch een andere film zien als die je hebt gereserveerd? Dan kun je dit bij onze kassa's omboeken (op basis van beschikbaarheid).


V: Wat zijn de online betalingsmogelijkheden?

A: Online tickets kun je betalen met iDEAL, Mastercard en Visa.


V: Op welke manieren kan ik betalen bij de kassa's, in de café's en de winkels?

A: Museon-Omniversum is PIN ONLY. We accepteren geen contant geld meer. Ook in de shops en de café's is contante betaling niet meer mogelijk.


V: Kan ik vrijkaarten, bonnen en vouchers online verzilveren?

A: Het is voor de meeste passen, bonnen en vouchers mogelijk deze online te verzilveren.

  • Ooievaarspas, Rotterdampas, Museumkaart, CJP pas: Kies de juiste ticket bij de bestelling en maak de reservering. Laat de reservering samen met de originele kortingspas bij de kassa zien.
  • De Vriendenloterij VIP-pas geeft vrije toegang overdag en voor veel avondvoorstellingen. Kijk bij het desbetreffende event of het wel of niet gratis is met de VIP-kaart. De VIP-kaart geeft één keer per dag vrije toegang, je kunt dus niet eerst overdag langs komen en dan nog een keer in de avond.

Voor alle kortingen geldt dat één filmvoorstellingen per dag is inbegrepen (t/m 17:00 uur). Wil je meer films zien, geldt de prijs voor een 2e film. En tweede film is uitsluitend bij de kassa te koop.


V: Is mijn museumkaart geldig?

A: Ja, de museumkaart is geldig bij Museon-Omniversum. Voor de films geldt dit alleen overdag tijdens de openingstijden van het museumgedeelte. Bij een bezoek met de museumkaart is één filmvoorstellingen per dag inbegrepen (t/m 17:00 uur). Wil je meer films zien, geldt de prijs voor een 2e film. De museumkaart is niet geldig voor het avondprogramma.


V: Kan ik met een theater- of bioscoopbon bij Museon-Omniversum terecht?

A: Nee, Museon-Omniversum accepteert geen theater- en bioscoopbonnen.


V: Wat moet ik doen als ik mijn kaarten niet heb ontvangen of kwijt ben?

A: Heb je na aankoop geen e-mail ontvangen, neem dan tijdens openingstijden contact op via 070-338 13 38. Tip: controleer ook je spambox/ongewenste email. Heb je een eigen account bij ons aangemaakt? Dan kun je ook hierin je kaarten opnieuw ophalen.


V: Hoe kan ik een ticket kopen voor een rolstoelplaats?

A: Rolstoel- of mindervalidenplaatsen kunnen gereserveerd worden per mail via info@museon-omniversum.nl of telefonisch via 070-338 13 38 (ma-vr tussen 09:00 en 17:00 uur en in het weekend vanaf 10:00 uur). De plaatsen zijn geschikt voor rolstoelen met een maximale breedte van 850 mm. Per rolstoelgebruiker mag één begeleider gratis mee het museum in.


V: Hoe toon ik mijn e-ticket?

A: Je toont het e-ticket met QR-code op je smartphone of in geprinte versie bij de balie. Daar wordt deze gescand. Heb je een kortingskaart, toon deze dan ook (dit alleen noodzakelijk wanneer je een ticket hebt, waar geen QR code opstaat.) Let op: hiervoor moet een pdf-reader op je telefoon staan)
Museon-Omniversum behoudt zich altijd het recht voor om aanvullend een legitimatiebewijs te vragen om je gegevens te controleren.


V: Wat moet ik doen als ik geen smartphone heb om mijn e-ticket te tonen?

A: Het is ook mogelijk je e-ticket te printen. Doe dit wel thuis, want Museon-Omniversum biedt hiervoor geen mogelijkheden. Het geprinte e-ticket wordt gescand bij de kassa (bij de entree van het museumgedeelte of van het grootbeeldfilmtheater).
Alternatief kun je ook de transactiecode doorgeven. Deze staat in de mail, op het e-ticket of in de beschrijving van je bankafschrift.


V: Kan ik bij Museon-Omniversum een Museumkaart kopen?

A: Ja, dat kan. Een kaart kost € 75 voor volwassenen en € 39 voor kinderen en jongeren t/m 18 jaar (inclusief € 4,95 eenmalige administratiekosten). Je krijgt dan een tijdelijke kaart die direct geldig is. Via www.museumkaart.nl/registreren.aspx moet je de tijdelijke kaart dan binnen 31 dagen registreren. Kijk voor meer informatie op www.museumkaart.nl.

Wat zijn de beste bezoektijden?

De drukste tijden in het museum zijn tussen 12:00 en 15:00 uur. Om piekmomenten in weekenden en vakanties te ontwijken, raden wij aan om vanaf de opening om 9:30 uur naar het museum te komen en je stoel voor de film al bij je online boeking te reserveren.

Toegankelijkheid

V: Zijn het museum en de filmzaal rolstoeltoegankelijk?

A: Ja, Museon-Omniversum is goed toegankelijk voor bezoekers met een rolstoel. Gebruik dan a.u.b. de hoofdingangen aan de Stadhouderslaan (museum) en de President Kennedylaan (Dome). Wil je met een rolstoel van een gebouw naar het andere, gebruik dan aub. de route langs de straat, want op het pad door de tuin van het Museon-Omniversum/Kunstmuseum bevindt zich een trap.

Er zijn bij Museon-Omniversum twee rolstoelen beschikbaar (gratis). Let op: de zitplaatsen in ons grootbeeldfilmtheater zijn geschikt voor rolstoelen met een maximale breedte van 850 mm. Reserveer je rolstoelplaats in de filmzaal altijd van te voren via info@museon-omniversum.nl en geef aan of je met een eigen rolstoel en een gratis begeleider komt.
Op de parkeerplaats bij de ingang van de Dome zijn twee parkeerplekken voor mensen met een beperking. Deze kunnen niet worden gereserveerd.

V: Zijn er invalidetoiletten in Museon-Omniversum?

A: Er is een mindervalide toilet beschikbaar op de begane grond van het museumgebouw (te vinden naast het Bouwplein), en in de Dome.


V: Mag ik een begeleider meenemen?

A: Heb je vanwege een beperking begeleiding nodig bij een bezoek aan Museon-Omniversum, dan mag een begeleider of ondersteuner gratis mee. Geef dit aub vooraf aan bij de reservering via info@museon-omniversum.nl dat er een begeleider meekomt.


V: Mag mijn hond mee naar Museon-Omniversum?

A: Een gecertificeerde hulphond mag mee naar Museon-Omniversum. Andere dieren zijn niet toegestaan.


V: Zijn er parkeerplaatsen voor mindervaliden in de buurt?

A: Het openbare parkeerterrein voor de ingang van het filmtheater beschikt over twee parkeerplaatsen voor mensen met een beperking. Deze zijn niet te reserveren.

Parkeren

V: Beschikt Museon-Omniversum over een eigen parkeerterrein?

A: Nee, Museon-Omniversum beschikt niet over een eigen parkeergelegenheid. Er is wel een openbaar parkeerterrein tussen het museum en het filmtheater (betaald).

Rondom Museon-Omniversum kun je op straat parkeren. Dit is gratis tot 13.00 uur en daarna € 2,50 per uur. Voordelig parkeren kan ook bij:

  • The Hague Marriott Hotel parkeerterrein (gelegen naast het filmtheater) € 7 per dag
  • World Forum Parkeergarage A (op loopafstand van Museon-Omniversum) € 7,50 per dag. (Let op: dit is een Tijd-Tegoedkaart welke nog bij de betaalautomaat ingediend moet worden.)

Wil je van de speciale parkeertarieven gebruikmaken? Koop dan een uitrijkaart bij de kassa van Museon-Omniversum. Dit is op basis van beschikbaarheid.

Meer informatie vind je onder Bereikbaarheid & Parkeren.

Voorstellingen in het grootbeeldfilmtheater

V: Hoe lang blijven bepaalde films in de programmering?

A: De films worden een maand vooruit geprogrammeerd. De programmering kun je bekijken op de homepage via de dagagenda. Tot wanneer een voorstelling in ons programma blijft, wordt per maand besloten.


V: Hoe lang duren de voorstellingen en zit er pauze in de films?

A: Onze films worden niet onderbroken door een pauze. De grootbeeldfilms duren ongeveer 45 minuten. Op de betreffende filmpagina is aangegeven hoe lang een film exact duurt.


V: Hoe lang voor de film start moet ik bij de filmzaal zijn?

A: Wees 10 minuten van tevoren aanwezig in de Dome. Na aanvang is het niet meer mogelijk om de theaterzaal binnen te gaan. Wij adviseren je daarom 15 minuten voor aanvang aanwezig te zijn. Ben je te laat, dan kan je indien mogelijk, je ticket omzetten naar een andere voorstelling die dag. Er is geen restitutie mogelijk.


V: Worden de grootbeeldfilms Nederlands ondertiteld?

A: De grootbeeldfilms zijn vrijwel altijd Nederlands gesproken. Via de Mobile Connect app voor de smartphone en je eigen headset kun je de film ook in het Engels volgen. Neem je eigen headset mee, want deze zijn niet bij ons verkrijgbaar.

De avondvoorstellingen van Avondprogrammering films (regulier bioscoopformaat) zijn doorgaans wel Nederlands ondertiteld.


V: Wat is het avondprogramma?

A: De Dome is meerdere keren per week ook in de avonduren geopend. Dan tonen wij films in bioscoopformaat in het grootbeeldfilmtheater. Meer informatie vind je in de dagagenda met de filter "avond". Het museum is dan gesloten.

Overige vragen

V: Ik ben iets kwijt. Is het misschien gevonden?

A: Iets kwijt of vergeten? Mail ons via info@museon-omniversum.nl. We gaan dan voor je na of het item gevonden is. Zo ja, dan maken we een afspraak voor het ophalen van het gevonden voorwerp.


V: Heeft Museon-Omniversum een garderobe en kluisjes?

A: Ja, we hebben een onbewaakte garderobe. Voor waardevolle spullen hebben we kluisjes in verschillende maten. Dit geldt voor de museumlocatie aan de Stadhouderslaan.


V: Mag ik foto's nemen in Museon-Omniversum?

A: Ja, dat mag. Alleen zonder flits (in verband met het behoud van de collectie). Tijdens de filmvoorstellingen zijn foto- en/of filmopnames niet toegestaan.


V: Hebben jullie ook speurtochten?

A: Ja, voor One Planet Expo hebben we een strippenkaart met vragen die je door de tentoonstelling leidt. Deze is er in het Nederlands en in het Engels.


V: Ik ben van plan om met kinderen naar Museon-Omniversum te komen. Hoe lang duurt een bezoek ongeveer?

A: Het hangt natuurlijk af van wat je wilt doen en de leeftijd van de kinderen. Een bezoek aan de tentoonstellingen duurt meestal 1,5 tot 2,5 uur. De films duren ongeveer 45 minuten. Neem je ook nog deel aan een activiteit, dan kun je uitgaan van 3-4 uur.


V: Is Museon-Omniversum leuk voor kinderen jonger dan 4 jaar?

A: Voor de tentoonstellingen hebben jonge kinderen meer uitleg nodig van de ouders of begeleiders, maar meestal vinden ze het toch erg spannend en boeiend.

Bij een bezoek aan het grootbeeldfilmtheater kun je als ouder of begeleider zelf het beste inschatten of kinderen een grootbeeldfilm aankunnen. De combinatie van een enorm beeld en luide geluidseffecten kan overweldigend zijn voor jonge kinderen.

Kinderen tot en met 3 jaar betalen geen entree, mits zij op schoot zitten tijdens de film.

Huisregels

Om ervoor te zorgen dat iedereen een prettig bezoek beleeft, heeft Museon-Omniversum de volgende huisregels.

  • Museon-Omniversum is een kindvriendelijk museum, maar rennen, stoeien, schreeuwen en het aanraken van museumvoorwerpen is niet toegestaan.
  • Eten en drinken is alleen toegestaan in de restaurants.
  • We vragen je voor een bezoek aan de tentoonstellingen om grote tassen, natte jassen en paraplu’s bij de garderobe in het museumgebouw achter te laten. Er zijn kluisjes aanwezig voor waardevolle spullen.
  • Huisdieren zijn niet toegestaan in Museon-Omniversum. Een hulphond mag, na melding, wel mee naar binnen.
  • Fotograferen en filmen is toegestaan in het museum, maar alleen zonder flits voor het behoud van onze collectie. Tijdens films en shows in de Dome is filmen en fotograferen niet toegestaan.
  • Museon-Omniversum maakt gebruik van camera’s voor beveiliging. De beelden worden niet gedeeld, tenzij politie of justitie hierom vragen. De opnames worden ongeveer een week bewaard.
  • Ga 10 minuten voor de start van de film naar de ingang van de filmzaal. Dan kan iedereen rustig en op tijd op de eigen stoelen plaatsnemen. Let op: na aanvang van de film kunnen wij je geen toegang meer tot de zaal verlenen, omdat wij onze bezoekers vanaf de start ronduit willen laten genieten. Ben je te laat, dan kan je indien mogelijk, je ticket omzetten naar een andere voorstelling die dag. Er is geen restitutie mogelijk.