Logo One Planet
FAQ
FAQ

Veelgestelde vragen

Coronamaatregelen

V: Welke maatregelen neemt Museon-Omniversum tegen de verspreiding van het coronavirus en waar moet ik als bezoeker op letten?

A: Museon-Omniversum volgt de richtlijnen van het RIVM en het protocol van de Museumvereniging. Op dit moment zijn er geen speciale maatregelen.

Online tickets kopen, kortingen en reserveren

V: Hoe kan ik tickets kopen en een film kiezen?

A: Tickets koop je gemakkelijk online. Je kunt tijdens het bestelproces ook alvast een keuze voor een grootbeeldfilm maken en plaatsen reserveren. Reserveren is niet verplicht, je kunt ook op basis van beschikbaarheid tijdens je bezoek naar een van de films. Na de betaling ontvang je de tickets via email. Let op: jouw e-tickets worden verzonden vanaf het adres noreply@oneplanet.nl met Museon-Omniversum als afzender. Controleer vooraf goed de datum en tijd op het ticket en houd je ticket ter controle gereed.


V: Wat zijn de online betalingsmogelijkheden?

A: Online tickets kun je betalen met iDEAL, Mastercard en Visa.


V: Op welke manieren kan ik betalen in het café, de winkel en het grootbeeldfilmtheater?

A: Museon-Omniversum is PIN ONLY. We accepteren geen contant geld meer. Uitzondering zijn de museumwinkel en het museumcafé. Daar is contante betaling mogelijk.


V: Kan ik vrijkaarten, bonnen en vouchers online verzilveren?

A: Het is voor de meeste kortingen, vrijkaarten, bonnen en vouchers mogelijk deze online te verzilveren.
Ooievaarspas, Museumkaart of Vriend van Museon-Omniversum:
Kies voor een 0-euro-ticket bij de bestelling en maak de reservering. Laat de reservering samen met de originele kortingspas bij de kassa zien.
Heb je een Rotterdampas? Verzilver deze direct bij de kassa.

De Vriendenloterij VIP-pas geeft vrije toegang overdag en voor de meeste avondvoorstellingen. Kijk bij het desbetreffende event of het wel of niet gratis is met de VIP-kaart. Laat de VIP-kaart bij de kassa scannen voor gratis toegang. De VIP-kaart geeft één keer per dag vrije toegang, je kunt dus niet eerst overdag langs komen en dan nog een keer in de avond.

Voor alle kortingen geldt dat één filmvoorstellingen per dag is inbegrepen (t/m 17:00 uur). Wil je meer films zien, geldt de prijs voor een 2e film.


V: Is mijn museumkaart ook geldig bij One Planet?

A: Ja, de museumkaart is geldig bij Museon-Omniversum. Voor grootbeeldfilms geldt dit alleen overdag tijdens de openingstijden van het museumgedeelte. Bij een bezoek met de museumkaart is één filmvoorstellingen per dag inbegrepen (t/m 17:00  uur). Wil je meer films zien, geldt de prijs voor een 2e film.


V: Kan ik met een theater- of bioscoopbon bij One Planet terecht?

A: Nee, Museon-Omniversum accepteert geen theater- en bioscoopbonnen.


V: Wat moet ik doen als ik mijn kaarten niet heb ontvangen of kwijt ben?

A: Heb je na aankoop geen e-mail met QR-code ontvangen, neem dan tijdens openingstijden contact op via 070-338 13 38. Tip: controleer ook je spambox/ongewenste email. Heb je een eigen account bij ons aangemaakt? Dan kun je ook hierin je kaarten opnieuw ophalen.


V: Hoe kan ik een ticket kopen voor een rolstoelplaats?

A: Rolstoel- of mindervalidenplaatsen kunnen gereserveerd worden per mail via info@museon-omniversum.nl of telefonisch via 070-338 13 38 (ma-vr tussen 09:00 en 17:00 uur en in het weekend vanaf 10:00 uur). De plaatsen zijn geschikt voor rolstoelen met een maximale breedte van 850 mm. Per rolstoelgebruiker mag één begeleider gratis mee het museum in.


V: Hoe toon ik mijn e-ticket?

A: Je toont het e-ticket met QR-code op je smartphone of in geprinte versie bij de balie. Daar wordt deze gescand. Heb je een kortingskaart, toon deze dan ook. Museon-Omniversum behoudt zich altijd het recht voor om aanvullend een legitimatiebewijs te vragen om je gegevens te controleren.


V: Wat moet ik doen als ik geen smartphone heb om mijn e-ticket te tonen?

A: Het is ook mogelijk je e-ticket te printen. Doe dit wel thuis, want Museon-Omniversum biedt hiervoor geen mogelijkheden. Het geprinte e-ticket wordt gescand bij de kassa. Dit gebeurt bij de entree van het museumgedeelte of van het grootbeeldfilmtheater.


V: Kan ik bij Museon-Omniversum een Museumkaart kopen?

A: Ja, dat kan. Een kaart kost € 64,90 voor volwassenen en € 32,45 voor kinderen en jongeren t/m 18 jaar (inclusief € 4,95 eenmalige administratiekosten). Je krijgt dan een tijdelijke kaart die direct geldig is. Via www.museumkaart.nl/registreren.aspx moet je de tijdelijke kaart dan binnen 31 dagen registreren. Kijk voor meer informatie op www.museumkaart.nl.


V: Ik kan toch niet komen, kan ik mijn ticket teruggeven?

A: Het is niet mogelijk om geld terug te krijgen als je niet meer kunt komen. Wel is het mogelijk om de tickets om te boeken naar een andere dag. Heb je ook tickets voor een film in de Dome? Dan kun je tot 1 uur voor aanvangstijd de tickets omboeken naar een ander moment.

Toegankelijkheid

V: Zijn het museum en de filmzaal rolstoeltoegankelijk?

A: Ja, Museon-Omniversum is goed toegankelijk voor rolstoelen. Gebruik dan a.u.b. de hoofdingang aan de Stadhouderslaan, want de ingang via de tuin van het Museon-Omniversum/Kunstmuseum is niet geschikt voor rolstoelen. Er zijn twee rolstoelen beschikbaar (gratis). Let op: de zitplaatsen in ons grootbeeldfilmtheater bij de Dome zijn geschikt voor rolstoelen met een maximale breedte van 850 mm. Op de parkeerplaats bij de ingang van de Dome zijn twee parkeerplekken gereserveerd voor mindervaliden, uitermate geschikt voor als je alleen naar een film in Omniversum gaat.
Reserveer je rolstoelplaats in de filmzaal altijd van te voren via info@museon-omniversum.nl en geef aan of je met een rolstoel en/of gratis begeleider komt.


V: Mag ik een begeleider meenemen?

A: Heb je vanwege een beperking begeleiding nodig bij een bezoek aan Museon-Omniversum, dan mag een begeleider of ondersteuner gratis mee. Geef dit aub vooraf aan bij de reservering via info@museon-omniversum.nl dat er een begeleider gratis meekomt.


V: Mag mijn hond mee naar Museon-Omniversum?

A: Een gecertificeerde hulphond mag mee naar Museon-Omniversum. Andere dieren zijn niet toegestaan.


V: Zijn er parkeerplaatsen voor mindervaliden in de buurt?

A: Het openbare parkeerterrein tussen het museum en het filmtheater beschikt over twee parkeerplaatsen voor mindervaliden. Deze zijn niet te reserveren.

Parkeren

V: Beschikt Museon-Omniversum over een eigen parkeerterrein?

A: Nee, Museon-Omniversum beschikt niet over een eigen parkeergelegenheid. Er is wel een openbaar parkeerterrein tussen het museum en het filmtheater (betaald).

Rondom Museon-Omniversum kun je op straat parkeren. Dit is gratis tot 13.00 uur en daarna € 2,50 per uur. Voordelig parkeren kan ook bij:

  • The Hague Marriott Hotel parkeerterrein (gelegen naast het filmtheater) € 7 per dag
  • World Forum Parkeergarage A (op loopafstand van One Planet) € 7,50 per dag

Wil je van de speciale parkeertarieven gebruikmaken? Koop dan een uitrijkaart bij de kassa van Museon-Omniversum. Dit is op basis van beschikbaarheid.

Meer informatie vind je onder Bereikbaarheid & Parkeren.

Voorstellingen in het grootbeeldfilmtheater

V: Hoe lang blijven bepaalde films in de programmering?

A: De films worden een maand vooruit geprogrammeerd. De programmering kun je bekijken op de homepage via de dagagenda. Tot wanneer een voorstelling in ons programma blijft, wordt per maand besloten.


V: Hoe lang duren de voorstellingen en zit er pauze in de films?

A: Onze films worden niet onderbroken door een pauze. De grootbeeldfilms duren ongeveer 45 minuten. Op de betreffende filmpagina is aangegeven hoe lang een film exact duurt.


V: Worden de grootbeeldfilms Nederlands ondertiteld?

A: De grootbeeldfilms zijn vrijwel altijd Nederlands gesproken. Via de Mobile Connect app voor de smartphone en je eigen headset kun je de film ook in het Engels volgen. Neem je eigen headset mee, want deze zijn niet verkrijgbaar in One Planet.

De avondvoorstellingen van Dome Extra films (regulier bioscoopformaat) zijn doorgaans wel Nederlands ondertiteld.


V: Wat is Dome Extra?

A: Dit zijn de avondvoorstellingen van films (bioscoopformaat) in het grootbeeldfilmtheater. Meer informatie vind je in de dagagenda met de filter "avond".

Overige vragen

V: Ik ben iets kwijt. Is het misschien gevonden?

A: Iets kwijt of vergeten? Mail ons via info@museon-omniversum.nl. We gaan dan voor je na of het item gevonden is. Zo ja, dan maken we een afspraak voor het ophalen van het gevonden voorwerp.


V: Heeft Museon-Omniversum een garderobe en kluisjes?

A: Ja, we hebben een onbewaakte garderobe. Voor waardevolle spullen hebben we kluisjes in verschillende maten. Dit geldt voor de museumlocatie aan de Stadhouderslaan.


V: Mag ik foto's nemen in Museon-Omniversum?

A: Ja, dat mag. Alleen zonder flits (in verband met het behoud van de collectie). Tijdens de filmvoorstellingen zijn foto- en/of filmopnames niet toegestaan.


V: Hebben jullie ook speurtochten?

A: Ja, voor One Planet Expo hebben we een strippenkaart met vragen die je door de tentoonstelling leidt. Deze is er in het Nederlands en in het Engels.


V: Ik ben van plan om met kinderen naar Museon-Omniversum te komen. Hoe lang duurt een bezoek ongeveer?

A: Het hangt natuurlijk af van wat je wilt doen en de leeftijd van de kinderen. Een bezoek aan de tentoonstellingen duurt meestal 1,5 tot 2,5 uur. De films duren ongeveer 45 minuten. Neem je ook nog deel aan een activiteit, dan kun je uitgaan van 3-4 uur.


V: Is Museon-Omniversum leuk voor kinderen jonger dan 4 jaar?

A: Voor de tentoonstellingen hebben jonge kinderen meer uitleg nodig van de ouders of begeleiders, maar meestal vinden ze het toch erg spannend en boeiend.

Bij een bezoek aan het grootbeeldfilmtheater kun je als ouder zelf het beste inschatten of kinderen een grootbeeldfilm aankunnen. De combinatie van een enorm beeld en luide geluidseffecten kan overweldigend zijn voor jonge kinderen.

Kinderen tot en met 3 jaar betalen geen entree, mits zij op schoot zitten tijdens de film.

Bekijk ook de huisregels