Robots

Girlsday in Museon

11 april 2019

Vandaag gaan de meisjes van groep 7 en 8 van de basisscholen John F. Kennedyschool & SBO Merlijn uit Den Haag aan de slag met techniek en recycle materiaal.

Vervolgens gaan ze met hun zelfgemaakte robots met elkaar de strijd aan. Er wordt een beroep gedaan op hun technische en creatieve vaardigheden om deze elektrisch aangedreven robots te maken. Girlsday laat meisjes de wereld van bèta, techniek en ICT van dichtbij beleven!

Girlsday

Tijdens Girlsday openen door heel Nederland bèta-, technische, ICT-bedrijven én technische of ICT-afdelingen van bedrijven hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. De meisjes kunnen deelnemen aan interessante activiteiten, maken kennis met vrouwelijke medewerkers en leren meer over bèta/technische werkzaamheden.
Veel vrouwelijk bèta-/technisch en ICT-talent gaat verloren, vaak omdat meisjes onbekend zijn met bèta-, technische en ICT-beroepen en opleidingen. Het bezoek aan een bedrijf kan helpen de blik van meisjes op bèta, techniek en ICT te verbreden en hun loopbaankeuzes te beïnvloeden. Binnen bedrijven dringt ook steeds meer het besef door dat genderdiversiteit op de werkvloer voor betere resultaten zorgt. Deelnemende bedrijven hebben gemerkt dat de betrokkenheid en de bereidheid van (vrouwelijke) medewerkers om zich in te zetten voor de toekomstige generatie groot is. De bedrijven ervaren het als positief om het contact met scholen in de omgeving te onderhouden.

Samenwerking

Girlsday in het Museon wordt georganiseerd in samenwerking met VHTO (het expertisebureau in Nederland op het gebied van meisjes/vrouwen en bètawetenschap, techniek en ICT),TechniekTalent.nu en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De oorsprong van Girlsday ligt in Amerika, waar sinds 1993 de ‘Take-Our-Daughters-To-Work-Day’ wordt georganiseerd. In 2001 vond in Duitsland de eerste Girls'Day - Mädchen-Zukunftstag plaats, waarna vele landen volgden, waaronder Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Polen en Kosovo.

Museon, museum voor cultuur en wetenschap

Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie en een interdisciplinaire benadering. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen.

Noot voor de redactie

Voor meer inhoudelijke informatie en fotomateriaal kunt u contact opnemen met Rob de Winter, communicatiemanager van het Museon. Telefoon 070-3381423 of 0610905384 / email rdwinter@museon.nl.

Stadhouderslaan 37
2517 HV Den Haag