Iris van den Akker en Peter de Haan

Onze propositie? Vooruitkijken én positie kiezen!

Een dubbelinterview met Iris van den Akker en Peter de Haan van Museon-Omniversum over hoe een museum kan bijdragen aan duurzaamheid.

Volop activatie en inspiratie, dat is de belofte aan bezoekers van het nieuwe museum One Planet. Vanaf 20 april 2022 zijn Museon en Omniversum samen verder gegaan onder deze naam en vormen hét centrum voor duurzame ontwikkeling. Met kansen voor partners die willen samenwerken.

Het gloednieuwe One Planet heeft de ambitie om een nog grotere landelijke bekendheid te verkrijgen. Met 450.000 bezoekers per jaar in 2025 wil het museum een groei van 15 procent realiseren ten opzichte van 2019. De initiatieven van de organisatie dragen bij aan de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties (VN). Algemeen directeur Peter de Haan en commercieel directeur Iris van den Akker vertellen over de fusie en over de cruciale rol die partners spelen in het verwezenlijken van de doelen.

Waarom was deze fusie nodig?

Peter de Haan: „Museon en Omniversum zijn twee prachtige gerenommeerde Haagse instellingen die al 35 jaar naast elkaar staan. Beide werden ooit opgericht om kinderen met onder meer films, tentoonstellingen en lessen de wereld te laten ontdekken. Er is ontzettend veel aan de hand in die wereld, duurzaamheid kan daarin niet meer ontbreken. Daarom wilden wij de formule aanscherpen: van ontdekken naar activeren. One Planet is een impactcentrum voor jong en oud. De combinatie museum en filmtheater zetten we daarmee anders in de markt en we kiezen positie: niet langer neutraal, maar agenderend en activerend.”

Iris van den Akker: „One Planet Dome laat de schoonheid van de natuur en de planeet in grootbeeld zien. Dat sluit naadloos aan op onze nieuwe tentoonstelling One Planet NOW! en One Planet Expo, waarin we de 17 SDG’s in beeld brengen met een activerend component erin. De nieuwe ambitie is: inspireren, leren, en ook zelf laten ondernemen.”

Hoe breng je bezoekers in beweging?

De Haan: „We tonen inspirerende innovaties om de planeet leefbaar te houden. De boodschap is er een van hoop. Mensen zien veel zware rapporten en politici die hel en verdoemenis voorspellen. Daar kom je niet van in beweging. Wij laten zien dat talloze kleine initiatieven de wereld wel iets beter maken. En dus kan jíj het ook. Ik ben ervan overtuigd dat we een serieus onderwerp als duurzame ontwikkeling kunnen combineren met een leuk dagje uit.”

Musea blikken meestal terug, One Planet kijkt juist vooruit…

De Haan: „Ja, dit is een nieuwe propositie. Wij hebben na een pittige discussie besloten dat we positie kiezen. We zijn op z’n minst agenderend maar liefst activerend. We verkennen voortdurend welke workshops, tentoonstellingen en films werken, en sturen bij waar nodig. Een voorbeeld: we laten in One Planet Expo zien wat de zeventien SDGs betekenen en zoomen in One Planet NOW! in op huidige thema’s die in de maatschappij spelen zoals ‘Hoe tiny wordt ons house’ en ‘Worden we straks ons eigen energiebedrijf?’ Het thema voedsel illustreren we natuurlijk ook in ons restaurant, dat volledig vegetarisch is geworden. Walk the talk.”
Van den Akker: „Het is heel bijzonder in de culturele sector om je zo te positioneren. We moeten zelf veel leren en daar hebben we onze partners zeker bij nodig. Partijen waarmee wij werken zijn onder meer de overheid, wetenschap maar ook het zakelijke leven. Samen met hen bouwen wij om One Planet groter te maken en te vullen met sterke content.”

Geef eens een voorbeeld?

Van den Akker: „Op twee verdiepingen zijn er meer dan vijftig innovaties in de tentoonstelling verwerkt. Die zijn vaak afkomstig van scale-ups en start-ups, maar ook producten in ontwikkeling of maatschappelijke initiatieven. Bijvoorbeeld From Pee To Tea, waar afvalwater tot drinkwater wordt gezuiverd (onder andere in samenwerking met ESA). En Iron Roots, een plasticvrij en plant-based kledingmerk. Maar ook maar ook het initiatief van Ambrien Moeniralam, die met straatkrijt de straatintimidatie van vrouwen en meisjes tegengaat (SDG 5). Wij nodigen bedrijven uit om hun activerende rol aan ons publiek te tonen. En die partners zijn niet alleen de grote corporates, het mogen ook de mkb’ers hier in de buurt zijn. Ik denk juist dat de reikwijdte groot moet zijn. Samen met onze partners onderzoeken we welke relevantie we pakken en welke waarde we elkaar kunnen bieden.”

Dat gaat veel verder dan sponsoring?

Van den Akker: „Zeker. Ik geloof in duurzame partnerships. Daar zitten ook andere componenten aan dan alleen financiële transacties. Je kijkt samen met organisaties waar de win-win zit. Onze partners kunnen hier bijvoorbeeld hun medewerkers én hun klanten laten kennismaken met het verduurzamen van de wereld. Ook kunnen zij via ons One Planet Partner Platform linken met een netwerk van gelijkgestemde partners. Het platform geeft gelijk toegang tot de One Planet Talks, waarmee we op 14 april gestart zijn.”
De Haan: „Dit gaat verder dan een zaal, beamer en kop koffie. Het is veel zinvoller als je het combineert met een mooie film, workshop of rondleiding. Wij zijn voor partners een platform én podium, plus de schakel naar het publiek. Dat hier onderwijsinstellingen vanuit het hele land komen, is bijzonder interessant. Vanuit onze historie hebben wij een sterke band met jongeren, een doelgroep waarmee sommige bedrijven echt nog worstelen.”

Tot slot, wat is jullie persoonlijke missie? Wat drijft je om een verschil te maken?

Van den Akker: „Iedere keer dat ik hier over de vloer loop, ben ik weer overweldigd door alle mooie, duurzame alternatieven. Die doen me beseffen: Hee, zó kan het ook!”
De Haan: „Heel simpel… iedere keer als ik mijn kleinkinderen zie, denk ik: dáár doe ik het voor.”

Tekst: Robert Heeg