Prijsuitreiking Groene Camera 2019, expositie verwacht in Museon

21 maart 2019

Op zaterdag 23 maart 2019 vindt de prijsuitreiking plaats van de Groene Camera, de fotoprijs voor natuurfotografen uit Nederland en België. Voor de drie verschillende onderdelen en acht verschillende categorieën werden ruim 6.000 beelden ingestuurd.

Uitnodiging voor de pers

De prijsuitreiking vindt plaats tijdens PiXperience: een event voor natuurfotografen, waar de organisatie ruim 800 bezoekers verwacht. PiXperience vindt plaats op 23 maart in congrescentrum Hart van Holland in Nijkerk. De pers is hierbij van harte uitgenodigd. U kunt zich telefonisch aanmelden via PixFACTORY, Daan Schoonhoven - 033-2451260 of per mail via merel@pixfactory.nl .
Het is mogelijk de prijswinnende foto’s via hem onder embargo te ontvangen. Het embargo vervalt op zaterdag 23 maart om 17:00, direct aansluitend op de prijsuitreiking.

Samenwerking

De Groene Camera is een initiatief van Natuurfotografie Magazine en PiXFACTORY in samenwerking met het Museon. Deze samenwerking resulteert in de 2e editie van de expositie de Groene Camera, die vanaf 11 mei 2019 in het Museon in Den Haag is te zien. Deze organisaties hebben als doelstelling natuurfotografie te bevorderen en bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.

De Groene Camera

Natuurfotografie speelt een belangrijke rol in het – al dan niet onbewust- versterken van het besef dat onze natuur mooi en bijzonder en daarom ook iets om zuinig op te zijn. Deze gedachte is de motivatie geweest van de initiatiefnemers Jan Vermeer en Daan Schoonhoven bij het in het leven roepen van de natuurfotografieprijs de Groene Camera. De Groene Camera onderscheidt zich door uitsluitend foto’s te accepteren die in Nederland of België zijn gemaakt. Schoonhoven zegt hierover: “Het is een heel bewuste keuze om alleen foto’s uit de Lage Landen te accepteren. Ten eerste willen we graag onze natuur voor het voetlicht brengen en de diversiteit en schoonheid ervan laten zien. Ten tweede is het eerlijker voor de deelnemende fotografen omdat je geen leeuwen en toekans hoeft te vergelijken met een roodborstje of ree”.

Jury

De jury bestaat dit jaar uit de volgende personen: Peter de Haan - directeur Museon, Diana Bokje – fotocoach, Bart Siebelink – docent kunstacademie, Robin Kraaij – ecoloog en Jan Vermeer – natuurfotograaf.

De Groene Camera telt drie onderdelen:
•    Groene Camera Natuurfotograaf van het jaar
•    Groene Camera Natuurfoto van het jaar
•    Groene Camera Natuurfotografie talent van het jaar

Het eerste onderdeel is de prijs voor de beste serie, het tweede onderdeel valt uiteen in acht verschillende categorieën.  Jongeren onder de 18 jaar kunnen meedingen naar de prijs natuurfotografietalent van het jaar. Per onderdeel en categorie is er een winnaar, een 'runner-up' en vijf eervolle vermeldingen.

PiXperience

Museon, museum voor cultuur en wetenschap

Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen.
Word via www.museon.nl Vriend van Museon en Omniversum en ontdek de vele voordelen!

Noot voor de redactie

Voor meer inhoudelijke informatie kunt u contact opnemen met Daan Schoonhoven, telefoon 033-2451260 / email daan@pixfactory.nl.

Museon
Stadhouderslaan 37