Harpiste Lavinia Meijer en dirigent Vincent de Kort

Livestream 'Hymne des Nations' ter ere van 75 jaar Internationaal Gerechtshof in Den Haag

18 april 2021

De live stream vindt plaats via www.haguetalks.com, tussen 16.00 – 17.00 uur.

Het Internationaal Gerechtshof is de hoogste, gerechtelijke organisatie van de VN en werkt al 75 jaar aan vreedzame oplossingen voor internationale geschillen. Het houdt zich bezig met juridische geschillen tussen staten, adviseert VN-organisaties bij juridische zaken en waarborgt zo het recht op een betere, rechtvaardige en veilige wereld.

Hymne des Nations

Deze compositie werd in 1913 geschreven door de Joods-Nederlandse componist Charles Grelinger (1873-1942) ter ere van de opening van het Vredespaleis in Den Haag, waar nu het Internationaal Gerechtshof gevestigd is. Het thema van vrede, hoop en solidariteit loopt als een rode draad door de oorspronkelijke tekst. Met het evenement van vandaag willen de organisatoren de kracht van muziek tonen en oproepen tot solidariteit.

Concerto for harp and orchestra

Componist Jaap Nico Hamburger schreef een nieuwe compositie met de titel ‘Concerto for Harp and Orchestra’, waarin hij thematisch materiaal van ‘Hymne des Nations’ verwerkte in het tweede deel, om de oprichting van het Hof te eren. De compositie gaat vandaag in premiere en wordt uitgevoerd door het Residentie Orkest, onder leiding van dirigent Vincent de Kort met solo harpiste Lavinia Meijer, live vanuit het Museon.

Muziek verbindt en inspireert

Tijdens het evenement komen ook de inspirerende persoonlijke verhalen van twee muzikanten aan bod. De 89-jarige, Holocaust-overlevende, jurist en jazzpianist Simon Gronowski uit Brussel, België, benadrukt het belang van muziek om mensen te verenigen én van het Internationaal Gerechtshof om geschillen vreedzaam op te lossen.
Het verhaal van de uit Syrië afkomstige muzikant en muziekleraar Amer Shanati, oprichter van The Hague Children’s Orchestra for Peace, voor kinderen van alle culturele achtergronden, is er één van hoop en verbondenheid.

Voor Haags Burgemeester Jan van Zanen is “het Hof al 75 jaar een baken van hoop en gerechtigdheid in Den Haag. Ik hoop dat het nog lang kan werken aan een toekomst waarin niet het recht van de sterkste heerst, maar de kracht van het recht.”

De viering van 75 jaar Internationaal Gerechtshof betekent ook het einde van de muzikale Instagram challenge ‘United Music 75’, ‘Hymne des Nations’ centraal staat. “Het project symboliseert dat muziek mensen dichter bij elkaar kan brengen. Enthousiaste muzikanten van over de hele wereld, zowel liefhebbers als professionals, beroemd of niet, spelen het stuk in verschillende talen met verschillende invloeden,” aldus harpiste Meijer.

HagueTalks

HagueTalks is een internationaal platform voor dialoog over onderwerpen gerelateerd aan vrede en rechtvaardigheid. Hague Talks nodigt iedereen uit voor het delen van gedachten, meningen en vragen. Kijk voor meer informatie en de streamlink op www.haguetalks.com. HagueTalks is onderdeel van het Hague Project Peace and Justice. Dit is een onafhankelijk netwerk bestaande uit 180 in Den Haag gevestigde internationale organisaties, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en bedrijven die samenwerken aan een vreedzame, rechtvaardige en veilige wereld. Het project is een initiatief van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Gemeente Den Haag

One Planet Expo - Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties

Het Museon als instituut voor Cultuur en Wetenschap vervult zijn door de Verenigde Naties bekrachtigde rol als pionier en inspirator voor het behalen van de 17 wereldwijde Duurzame Ontwikkelingsdoelen in de One Planet expositie. Het museum toont in de dynamische programmering inspirerende oplossingen voor zaken als gender gelijkheid, de klimaatproblematiek, een eerlijke verdeling van voedsel, water en energie. Ook vraagstukken ten aanzien van gezondheid, vrede & veiligheid en biodiversiteit en voor het verkrijgen van begrip

Samenwerking

UNRIC co-organiseert dit evenement met HagueTalks, de gemeente Den Haag, het ministerie van Buitenlandse zaken en SDG-House Museon.