Barakinterieur

Getekend. Persoonlijke verhalen over de Japanse bezetting

13 februari 2020 | Aangrijpende tentoonstelling in het Museon

Van 1 maart t/m 1 november in het Museon.

Deze toegankelijke en aangrijpende tentoonstelling geeft een indrukwekkend beeld van de bezetting van Nederlands-Indië door voorwerpen en tekeningen te verbinden met fragmenten uit dagboeken, brieven en memoires.

In Nederland wonen twee miljoen mensen met een familiegeschiedenis in het voormalige Nederlands-Indië. Wat maakten families daar mee tijdens en na de Tweede Wereldoorlog? De tentoonstelling Getekend. Persoonlijke verhalen over de Japanse bezetting brengt hun ervaringen dichterbij door herinneringen en verhalen te verbinden aan tekeningen en voorwerpen. Opvallend daarbij is de veerkracht van mensen. Je voelt de overlevingsdrang, verbaast je over de kunstzinnigheid in zware omstandigheden. De tekeningen zijn niet alleen getuigenissen van brute ervaringen en extreme situaties, maar waren destijds ook een mid

Te zien is onder meer een selectie van meer dan vijftig tekeningen die vanaf 3 juli wordt vervangen door een nieuwe selectie. Naast prachtig werk van onder anderen Charles Burki, Frida Holleman, Pim van Boxsel en Johan Gabrielse, gemaakt in Japanse concentratiekampen, vind je unieke voorwerpen zoals eendel voor zingeving te midden van uitzichtloosheid. biels van de Birma-spoorlijn, een in gevangenschap gemaakte viool en een pet en regenjas van Kees van Houten, die hij van een Japanse soldaat kreeg nadat hij door de atoombom op Nagasaki al zijn kleding was verloren.

De tentoonstelling, waarin thema’s aan bod komen zoals de inval van Japan, internering, buitenkampers, de Birma-spoorlijn, de atoombom op Nagasaki, Bersiap en repatriëring, is toegankelijk gemaakt voor een breed publiek met onder meer een introductiefilm, audioguide en aanraakbare replica’s van voorwerpen. De audioguide maakt het mogelijk om te wisselen tussen het perspectief van kinderen, vrouwen en mannen. Er zijn daarnaast diverse rondleidingen, ook speciaal voor blinden en slechtzienden.

Deze tentoonstelling is voor Museon het startpunt van een jaar vol activiteiten en exposities in het kader van 75 Jaar Vrijheid en 75 Jaar VN, waarbij het museum onder meer samenwerkt met de Stichting Nationale Herdenking 15 Augustus 1945. Getekend. Persoonlijke verhalen over de Japanse bezetting kwam tot stand dankzij bijdragen van het Ministerie van VWS, de gemeente Den Haag en de RAAK Stimuleringsprijs.