Minecraft wereld

Bouw dit najaar mee aan de Stad van de Toekomst in Museon-Omniversum

8 juni 2023

In oktober bouwt Museon-Omniversum samen met jonge en oudere bezoekers de Stad van de Toekomst. Tijdens interactieve Minecraft-shows in het grootbeeldfilmtheater worden bezoekers uitgedaagd een duurzame toekomst te ontwerpen. De kick-off is tijdens het Weekend van de Wetenschap op 7 en 8 oktober. In de herfstvakantie, van 14 tot 22 oktober, zijn er dagelijks Minecraft-shows. Daarnaast zijn er diverse andere activiteiten in het museum.

De Minecraft-shows zijn onderdeel van het nieuwe najaarsprogramma van Museon-Omniversum. Bezoekers worden uitgedaagd als ontwerper van een duurzame toekomst aan de slag te gaan. Zowel in het museum als thuis kunnen zij inloggen op een speciale Minecraft-server en met diverse opdrachten samen een stad bouwen. Tijdens exclusieve liveshows in de Dome geven stedenbouwkundigen en Minecraft-experts commentaar bij de creaties waar jong en oud aan hebben meegebouwd. Op het koepelscherm, zo groot als een half voetbalveld, krijgt de populaire game een nieuwe dimensie.

Naast de shows zijn er diverse activiteiten, waarbij kinderen en jongeren zich als toekomstontwerpers bezighouden met onderwerpen als klimaatveranderingen, inclusiviteit en mobiliteit. Hoe gaan we om met steeds meer regen, droogte en overstromingsdreiging? Hoe bouwen we een stad die niemand buitensluit? En hoe zorgen we dat alles bereikbaar is? De activiteiten, van Legobouwopdrachten tot workshops programmeren in Minecraft, zijn gericht op bezoekers van 5 tot 16 jaar.

De Minecraft-show is ontwikkeld in samenwerking met H20 Esports Campus, platform voor gaming, esports en creatieve technologie, gericht op de nieuwe generatie.