Aangrijpende Museon-tentoonstelling ‘Getekend’ online verder

7 mei 2020

Door de maatregelen rond het coronavirus is ook het Museon tijdelijk gesloten. Om die reden maakt het museum de tentoonstelling ‘Getekend. Persoonlijke verhalen over de Japanse bezetting’ online toegankelijk. Wekelijks komen nieuwe tekeningen en voorwerpen beschikbaar op de website van het Museon en kun je luisteren naar de bijbehorende verhalen.

De tentoonstelling Getekend geeft een indrukwekkend beeld van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië door unieke tekeningen en voorwerpen te verbinden met fragmenten uit dagboeken, brieven en memoires. De tentoonstelling bevat prachtig werk van onder anderen Charles Burki, Frida Holleman, Pim van Boxsel en Johan Gabriëlse. Alle tekeningen zijn gemaakt tijdens gevangenschap in Japanse concentratiekampen in de periode 1942 tot 1945. De tekeningen zijn niet alleen getuigenissen van brute ervaringen en extreme situaties, maar waren destijds ook een middel voor zingeving te midden van honger, uitputting en uitzichtloosheid.

Daarnaast toont de tentoonstelling unieke voorwerpen zoals een biels van de Birma-spoorlijn, een kampjurk, een in gevangenschap gemaakte viool en de pet en regenjas van krijgsgevangene Kees van Houten, die in Nagasaki op 9 april 1945 de atoombomaanval meemaakte.

De tentoonstelling Getekend is samengesteld in het kader van 75 Jaar Vrijheid. De tentoonstelling is tot stand gekomen dankzij bijdragen van het Ministerie van VWS, de gemeente Den Haag en de RAAK Stimuleringsprijs. Met deze subsidies werd onder meer een uitgebreide audiotour gerealiseerd. Juist de inhoud van deze audiotour maakt ook de online tentoonstelling op een aantrekkelijke wijze toegankelijk.

“Deze tekeningen laten de verborgen verhalen zien” (Trouw)

“Bescheiden, maar belangrijke tentoonstelling” (Den Haag Centraal)

Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen. De centrale tentoonstelling ‘One Planet’ maakt een verbinding naar de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Deze zeventien doelen zijn opgesteld om de belangrijkste uitdagingen op het gebied van klimaat, natuur en samenleving aan te pakken.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie over de tentoonstelling Getekend: Hub Kockelkorn, telefoon 070-3381411, email: hkockelkorn@museon.nl

Klik hier voor de online tentoonstelling Getekend

Beeldmateriaal voor publicitaire doeleinden kan worden gedownload via https://www.museon.nl/nl/nieuwsitem/getekend-persoonlijke-verhalen-over-de-japanse-bezetting