Scheveningen van vóór de Allerheiligenvloed van 1570. Schilderij van Cornelis Elandts

Scheveningen: van vissersdorp naar toeristische trekpleister

Activiteit | 24 oktober 2023

Audiovisuele presentatie door historicus Henk den Heijer

Scheveningen leverde eeuwenlang vis aan de Haagse bevolking. Het kleine vissersdorp viel sinds zijn ontstaan in de dertiende eeuw bestuurlijk onder Den Haag, maar had een eigen culturele identiteit die afweek van de hofstad in het achterland. In de negentiende eeuw echter groeiden dorp en stad langzaam naar elkaar toe. Bovendien ontstond er naast het dorp met zijn sloppen en stegen een luxueuze badplaats waar de beau monde ’s zomers graag in het Kurhaus en andere fraaie hotels verbleef. Scheveningen was niet alleen geliefd bij strandtoeristen, maar ook bij kunstschilders die het dorp vanaf het eind van de zestiende eeuw honderden malen hebben afgebeeld.

De geboren Scheveninger Henk den Heijer gaat in zijn lezing op zoek naar die oude vissersgemeenschap en de ontwikkeling die het dorp uiteindelijk verenigde met het Haagse achterland. Ook belicht hij hoe kunstenaars door de eeuwen heen dat proces in beelden hebben vastgelegd.

De sluiting van het strandseizoen. Foto van anonieme maker, Collectie Haags Gemeentearchief

Bestel tickets voor deze Activiteit

Toon alle tickets