Archaeopteryx Fligth

De oervogel Archaeopteryx en andere gevederde dino's doorgelicht

Geologie-lezing

Activiteit | 13 januari 2024

Alle levende vogels, zelfs struisvogels, stammen af van vliegende vogels. Om te begrijpen hoe de voorouders van vogels het luchtruim kozen, moeten we kijken naar uitgestorven dinosauriërs.

Dennis Voeten zal vertellen wat er nu bekend is over de vroege evolutie van vliegende dino's en welke rol de iconische Archaeopteryx in dit verhaal speelt. Hoewel we aan de hand van spectaculaire fossielen en innovatieve visualisatietechnieken veel te weten zijn gekomen over de voortbeweging van uitgestorven dinosauriërs, blijven enkele cruciale vragen nog steeds onbeantwoord...

Dr. Dennis Voeten promoveerde op de fossielen van Archaeopteryx en Nothosaurus, die hij met krachtige synchrotron-straling onderzocht. Dennis is nu aspirant-conservator bij Natuurmuseum Fryslân waar hij naast zijn werk in de collecties ook het onderzoek naar Archaeopteryx voortzet.