Het mogelijk slagveld in het Jekerdal (Foto: Tom Buijtendorp)

Caesar in de Lage Landen

Activiteit | 26 september 2023

Audiovisuele presentatie door archeoloog en publicist Tom Buijtendorp

Met een grote tentoonstelling in de Hermitage in Amsterdam staat Caesar weer volop in de belangstelling. De auteur geeft voorbeelden van wat er van Caesar in de Lage Landen nog is te zien, van zijn slagvelden tot nieuwe bronnen over zijn uiterlijk en bijzondere geboorte. Het resultaat is een minder heroïsch beeld van Caesar dan lang gedacht, zowel qua uiterlijk als daden: de ontmaskering van een beroemd veldheer die zijn grootste nederlaag in de buurt van Maastricht leed.

Op basis van Buijtendorps onderzoek maakte Maja d’Hollosy voor het Rijksmuseum van Oudheden een gezichtsreconstructie die een belangrijke plek kreeg in de internationale expositie over het leven van Caesar. Tom Buijtendorp vertelt over zijn onderzoek naar Caesar in de Lage Landen, een boek dat speciaal voor de tentoonstelling wordt herdrukt. Verder verschijnt in de maand van de lezing van zijn hand een routegids met een aantal wandelingen op locaties, waar je meer kunt zien over de tijd van Caesars verblijf in de lage Landen.

De spreker geeft een nieuw gezicht op Caesar, dat anders is dan het traditionele beeld dat wij kennen.

De hoogteburcht bij Thuin (Foto: Tom Buijtendorp)

Bestel tickets voor deze Activiteit

Toon alle tickets