Festival You've got the Power!

13 september 2022

Bij het festival You've got the Power!, vanaf 15 oktober in Museon-Omniversum, krijg je kracht en energie. In One Planet Dome draaien de grootbeeldfilms Volcanoes en Planet Power, in One Planet Expo staat de indrukwekkende fototentoonstelling Solar Portraits en in One Planet NOW! leer je bij de vele festival workshops alles over oplossingen en innovaties voor de toekomst.

Energie. We kunnen niet zonder. Energie verwarmt onze huizen, zorgt ervoor dat onze auto’s rijden, verlicht ’s nachts de straten en wegen. Zonder energie is onze mobiele telefoon nutteloos en werken je computer, de TV en het digibord op school niet. In het You’ve got the Power festival kom je alles over energie te weten.

2 nieuwe grootbeeldfilms

In One Planet Dome draaien twee nieuwe grootbeeldfilms.  In de spectaculaire film Volcanoes, the Fire of Creation ga je mee op avontuur met National Geographic fotograaf Peter Carsten naar verschillende vulkanen op de wereld. Carsten is gefascineerd door vulkanen, maar hoe werken ze precies? Deze energieke krachtbronnen hebben de aarde gevormd.

Planet Power vertelt het verhaal over de geschiedenis van elektriciteit en energie. Volg de eerste vlucht op zonne-energie en onderzoek welke uitdagingen wij in de toekomst hebben met onze grote vraag naar energie, terwijl wij ook onze planeet willen beschermen.

National Geographic Solar Portraits

In One Planet Expo staat de indrukwekkende National Geographic-tentoonstelling Solar Portraits met foto's van Rubén Salgado Escudero. Hij laat zien hoe zonne-energie een enorm verschil maakt voor de bewoners op aarde zonder aansluiting op het stroomnet. Op alle plekken waar hij fotografeert, stelt hij dezelfde vraag: hoe heeft zonne-energie jullie leven veranderd? Het antwoord leg hij vast in magisch-realistische beelden met zonnepanelen, stroomdraden en ledlampen. Dit fotoprojecten toont onze afhankelijkheid van stroom en de impact van ons energiegebruik op aarde.

Activiteiten voor jong & oud

Verder kun je dagelijks de interactieve en knallende Science Show 'Wat is energie?' beleven en de appelbatterij-workshop doen, waarbij je leert hoe je energie met appels opwekt. Er is ontzettend veel te doen. Bezoekers kunnen bij de ingang een routekaart met alle activiteiten ophalen en na afloop een echte Master of Energy zijn.

Overzicht van activiteiten

Locatie One Planet Dome (Omniversum-gebouw)

• 11:00, 13:00 en 16:00 uur: dagelijks de grootbeeldfilm Volcanoes, met spectaculaire scènes over uitbarstende vulkanen en dikke lavastromen.
  • 12:00 en 15:00 uur: dagelijks de grootbeeldfilm Planet Power. Leer alles over Newton, Tesla en de energie van de toekomst.
  • Doe de speurquiz en leer alles over vulkanen.
  • Bestudeer de getijdenturbine buiten. Mariene energie is duurzaam en heeft de toekomst. Je haalt energie uit oceanen en zeeën, energie uit getijden (eb en vloed), golven, verschillen tussen zoet en zout water en temperatuurverschillen.

Locatie: One Planet NOW! En Expo (Museon-gebouw)

• Doe mee aan de Appelbatterij-workshop en wek energie op met appels.
  • 13:00 en 15:00 uur: Beleef dagelijks de interactieve en knallende Science Show 'Wat is Energie?' in de Studio.
  • Kom op een interactieve manier alles te weten komt over warmte, licht en elektriciteit in het Discover Lab.
  • Bewegen geeft je energie! Dus ga naar het Beweegplein en daag je ouders uit!
  • In de themazaal ‘Geologie en Techniek’ kan je een vulkaan laten uitbarsten.
  • Bekijk foto's in de National Geographic fototentoonstelling Solar Portraits. De foto's laten zien wat de impact van zonne-energie is op het leven van mensen, die normaal gesproken afhankelijk zijn van daglicht.