Artist Impression van het Expo Festival

In voorbereiding: Expo Festival

9 februari 2021 | Oplossingen voor de toekomst

Wegdromen in een trui gemaakt van dennennaalden? Ontdekken hoe je met drones bedreigde haaien kunt redden? Muurtje bouwen met stenen gemaakt van gerecycled plastic?

Het zou zomaar kunnen gebeuren dat je dit vanaf oktober daadwerkelijk kunt doen! Vanaf dat moment programmeren we op de gehele begane grond het ExpoFestival: een doorlopend festivalavontuur waar bezoekers samen met ontwerpers, onderzoekers en ondernemers op zoek gaan naar oplossingen voor de toekomst.

Leefbare aarde

Het Museon inspireert nieuwe generaties om zich in te zetten voor een leefbare aarde voor iedereen. Met onze permanente expositie One Planet tonen we de belangrijkste mondiale uitdagingen van deze tijd. We zijn het eerste museum ter wereld dat alle zeventien Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties centraal stelt. Met het ExpoFestival gaan we nog een stap verder. Het wordt een bruisende plek waar bezoekers kunnen experimenteren, leren en bouwen. Met een afwisselende festivalprogrammering willen we mensen betrekken bij allerlei positieve veranderingen in de wereld.

Museaal festivallandschap

Tijdens het ExpoFestival transformeren we de gehele begane grond van het Museon in één museaal festivallandschap. Net als bij een echt festival zijn er verschillende zones. Deze zones zijn gekoppeld aan thema’s die zowel voor bezoekers als andere wereldbewoners van belang zijn. Denk aan mode en kleding, eten en drinken, bouwen en wonen. En waar een festivaldirecteur artiesten zoekt en boekt, speuren wij per zone naar inspirerende initiatieven en innovaties, ver weg en dichtbij huis. Een schoen gemaakt van kauwgom, magneetzweeftreinen of bouwen met bamboe? Op basis van deze en andere inspirerende voorbeelden ontwikkelen we samen met Omniversum spraakmakende publieksprogramma’s: van toffe doe-activiteit tot spectaculaire filmvertoning, van ontwerpworkshop tot netwerkborrel.

Tamara Orjola: textiel uit dennennaalden

Textiel van dennennaalden?

| Foto: Tamara Orjola / Forest Wool

Hoopgevende initiatieven, baanbrekende innovaties

Waarom dit ExpoFestival? Simpelweg omdat het past bij wie wij zijn. Omdat het past bij wat we als museum in de eenentwintigste eeuw willen betekenen voor families, scholen en professionals. Op basis van onze festivalpijlers ‘nieuwsgierigheid’, ‘samen’ en ‘creativiteit’ willen we mensen hoop geven. Op het ExpoFestival is het glas halfvol. Waar de ene persoon afval ziet, worden wij blij van die mensen die er juist grondstoffen in zien. We zoeken en presenteren de creatieve geesten, de omdenkers, en de mensen die op kleine schaal van groot belang zijn voor anderen. We focussen niet op problemen en doemscenario’s, maar betrekken bezoekers actief bij hoopgevende initiatieven en baanbrekende innovaties die de wereld eerlijker, vrolijker en leefbaarder maken. Krijg jij ook al zin in het ExpoFestival?!