Schoon, doen we toch gewoon?

19 mei 2023 | Tentoonstelling over Haagse acties voor afvalvrije natuur

Vanaf deze maand reist de tentoonstelling ‘Schoon, doen we toch gewoon?’ opnieuw door Den Haag. Maandelijks waaien vele kilo’s in de Haagse wateren. De tentoonstelling laat goede initiatieven zien om de Haagse grachten, het strand en de zee schoon te houden. De tentoonstelling is vanaf deze week in het Dome Café van Museon-Omniversum te zien met een speciale middag rond World Ocean Day op 3 juni. Daarna reist de tentoonstelling in juni naar het Informatiepunt op de Pier op Scheveningen en in september naar het stadhuis.

Veel afval belandt helaas in het water. Vaak is één windvlaag al genoeg om een nieuwe lading flesjes, blikjes en verpakkingen in het water te blazen. Dieren kunnen erin stikken en daarnaast is het slecht voor de waterkwaliteit. Ook bevat veel zwerfafval plastic en dat breekt niet af in de natuur.
Gelukkig zijn er veel goede initiatieven die zich inzetten voor een afvalvrije natuur. In de tentoonstelling ‘Schoon doen we toch gewoon?’ lees en zie je er meer over: opruimacties op het strand, vissen naar zwerfafval vanaf een rondvaartboot en SUPpen. Het komt allemaal voorbij.

Reis van de expositie
De tentoonstelling is vanaf deze week tot en met 4 juni te bezoeken bij Museon-Omniversum in het Dome Café. Na Museon-Omniversum is de expositie te zien op:
5 - 18 juni bij het Infopunt (bij de Pier in Scheveningen,)
12 - 29 september in het gemeentehuis van Den Haag (Spui 70)

World Ocean weekend
Het weekend van 3 en 4 juni staat volledig in het teken van World Ocean Day bij Museon-Omniversum. Op zaterdag 3 juni organiseren de gemeente en Museon-Omniversum daarom een speciale thema-middag met presentaties, film en de expositie. Naast de gemeente Den Haag vertellen enkele initiatiefnemers van de acties voor een schoon strand en water tijdens deze avond over hun ervaringen. Ook kunnen bezoekers de film van Plastic Soup Surfer Merijn Tinga bekijken, Surfer TO-GO, met uiteraard een inleiding door de Plastic Soup Surfer zelf. Entree is gratis. De middag start om 16.00 uur en eindigt om 17.45 uur.

16:00 uur: inloop en bekijken expositie ‘Schoon Doen We Gewoon’
16:30 uur:  opening door gemeente Den Haag en Museon-Omniversum met de initiatiefnemers
16:50 uur: vertoning film SURFER TO-GO met inleiding door hoofdpersoon en maker Plastic Soup Surfer Merijn Tinga
17.45 uur: afsluiting met borrel

Film SURFER TO-GO van Plastic Soup Surfer Merijn Tinga

Merijn Tinga is de Plastic Soup Surfer. Nadat hij berekende dat er elke ochtend in Nederland een rij wegwerpbekers wordt afgedankt die gelijk staat aan de afstand tussen Brussel en Amsterdam, 385 km, kwam hij in actie. Hij wil verandering. Om hiervoor aandacht te vragen bouwde hij een surfboard van zwerfafval bekers en surfte daarop over rivieren en zee van Brussel naar Amsterdam: de Mission Reuse expeditie.

Onderweg sprak hij gewone mensen aan en ontmoette hij burgemeesters, industrie-vertegenwoordigers en zelfs EU-vice president Frans Timmermans. Hij roept op tot verandering en ontdekt hoop.

SURFER TO-GO is de film over de expeditie van de zomer 2022. Het avontuur, de tegenslagen en een inkijkje in de grillige route naar een duurzamere toekomst met hergebruik. Een film over mensen die willen.

Meer informatie en aanmelding: www.museon-omniversum.nl/pagina/schoon

Verder kunnen bezoekers dit weekend verschillende oceanenfilms en demonstraties op de tafels van het Koninklijke Nederlands Instituut voor onderzoek der Zee (NIOZ). Bezoekers kunnen ook hun meest bijzondere strandvondst meenemen om te laten onderzoeken bij de ‘”Tussen Kust en Kitsch’’ stand.

Campagne ‘Schoon, doen we toch gewoon?’

De tentoonstelling ‘Schoon, doen we toch gewoon?’ is onderdeel van de gelijknamige campagne van de gemeente. De campagne vertelt de verhalen van al die mensen die bezig zijn om de stad schoon te houden. Niet alleen straatvegers en vuilnisophalers. Maar ook de mensen die geven om hun buurt en zelf de handen uit de mouwen steken.