De Klimaatstudio van het Museon

Scholierenspijbelactie

1 februari 2019 | Klimaatstudio in Museon centraal

Op 7 februari kunnen scholieren de Klimaatstudio gratis bezoeken. Programmamanager Diederik Veerman licht dan als gespreksleider en deskundige de klimaatproblematiek toe en inspireert scholieren met deze tentoonstelling.

Bijzonder is de vorm waarin dit gebeurt: een televisiestudio is het decor, filmfragmenten en interviews met o.a. burgers wereldwijd, reporters, bestuurders, leerlingen en wetenschappers ondersteunen de gesprekken. Stel je eigen klimaatuitzending samen en neem plaats in de stoel van de presentator! Wat haalt de uitzending en wat niet?

De Klimaatstudio

Wereldwijd lijkt het weer in de war en het klimaat aan het veranderen. Wetenschappers, bezorgde burgers en sceptici houden zich dagelijks bezig met dit belangrijke thema. Maar wat vertellen de Samburu-herders uit het steeds drogere noorden van Kenia hierover en de vissers van Kiribati, een eilandenrijk in de Stille Zuidzee, die de zeespiegel zien stijgen? En wat merken wij? De Klimaatstudio van het Museon presenteert 30 ‘reporters’ uit drie landen. Zij vertellen hoe hun dagelijks leven door het veranderend klimaat wordt beïnvloed.

Youth for Climate Nederland

De scholieren van Youth for Climate Nederland zijn de voortrekkers van de grote landelijke spijbelactie voor het klimaat die donderdag 7 februari 2019 wordt georganiseerd op het Malieveld. Er zijn inmiddels in België, Duitsland en Zwitserland tienduizenden leerlingen de straat op gegaan om zich hard te maken voor een betere wereld.

One Planet en de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties

De Klimaatstudio maakt ook een verbinding naar de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties in de centrale Museon tentoonstelling One PLanet. Deze zeventien doelen zijn opgesteld om de belangrijkste uitdagingen op het gebied van klimaat, natuur en samenleving aan te pakken.

Samenwerking

De Klimaatstudio is mede mogelijk gemaakt dankzij steun van het Mondriaan Fonds, Stichting Doen, de gemeente Den Haag, het VSBfonds en Fonds 1818.