Rondleidingen depot

Depotrondleidingen voor blinden- en slechtzienden van start

25 juni 2019 | Aanraken mag

Vorig jaar is het Museon met een voorstel voor rondleidingen door het museumdepot tweede geworden bij de RAAK Stimuleringsprijs.

De afgelopen maanden hebben we samen met blinden en slechtzienden, deskundigen en onze rondleiders deze rondleidingen voorbereid. Nu gaan ze daadwerkelijk van start.

De collectie van het Museon bestaat uit meer dan 300.000 voorwerpen. Van opgezette dieren tot dinosaurusfossielen en bijzondere mineralen. Van voorwerpen uit de prehistorie en Romeinse tijd tot moderne apparaten. Van gebruiksvoorwerpen van de Inuit van Groenland tot kostbare beelden en maskers uit Afrika. Een klein deel staat in de tentoonstelling, meestal achter glas. De meeste voorwerpen zijn opgeslagen in de kelders van het museum, waar bijna niemand mag komen. Weinig mensen krijgen ze te zien, aanraken mag al helemaal niet. Of toch wel?

Op 2 en 4 juli staan de eerste rondleidingen door het museumdepot op het programma. De rondleiders tonen blinden en slechtzienden hoe het museum zijn collectie opbergt. Ze trekken kasten en lades voor hen open, geven hen voorwerpen in handen of laten hen voorwerpen voelen. Welke voorwerpen dat zijn, is steeds een verrassing. Dat hangt af van de rondleider maar ook van het soort voorwerp; sommige voorwerpen mogen nu eenmaal niet te vaak worden aangeraakt.

Meer informatie en data