Campbell's Andy Warhol Special edition (Foto: Jonn Leffmann)

The Sixties, beeldende kunst, design, theater en mode

Beeldpresentatie door kunsthistorica Anne Marie Boorsma

Reserveren mogelijk vanaf eind november.

Een te gekke tijd, die jaren zestig van de vorige eeuw.

De welvaart groeide en tegelijkertijd het ongemak. Jongeren hadden het gehad met het muffe burgerfatsoen en experimenteerden met geestverruimende middelen. Provo kwam met het Wittefietsenplan en jonge vrouwen wilden net zo mager zijn als topmodel Twiggy. De zitzak en de opblaasstoel waren helemaal in.
En wat de kunst betreft? Gewoon een olieverfje schilderen was ouderwets. Aat Veldhoen verkocht zijn rotaprints met erotische taferelen op de bakfiets voor drie gulden. Andy Warhol liet zich inspireren door soepblikken, Niki de Saint Phalle schoot op zakjes verf en Yayoi Kusama verfde overal stippen op. En ook het ouderwetse repertoiretoneel had zijn langste tijd gehad.
Kortom, er gebeurde nogal wat in de Sixties, op maatschappelijk, sociaal en cultureel gebied. En kunsthistorica Anne Marie Boorsma zal erover vertellen aan de hand van veel beeldmateriaal.

Tijden:
Als gevolg van het Coronavirus en de richtlijnen van het RIVM, hebben wij de tijden van de presentaties moeten aanpassen en kunnen wij minder bezoekers toelaten dan voorheen.

De lezingen vinden nu plaats op dinsdagen van 12.45 - 14.00 uur en van 15.00- 16.15 uur.

Tickets:
U dient van tevoren een entreekaartje en tijd te reserveren via deze link.
Ook met uw Museumkaart of Vriendenpas moet u via een reservering maken. Kies dan voor een 0-euro ticket en toon de ticket en de Museumkaart/  Vriendenpas aan de kassa.